История за лека нощ

17 февруари 2011 г.

Два града спорят за първия корабостроител

Повече от век два наши града, разположени на десетки километри от най-близкото море или голяма река, спорят кой е първият български корабостоител. И старозагорци и габровци са твърдо убедени, че истината е на тяхна страна.
Като ли че повече право има Стара Загора, където на 11 декември 1857 година, в семейство на учители, се ражда Константин Божков.
Капитан
20-годишен той заминава за Санкт Петербург, където се записва в инженерна специалност във Висшата офицерска артилерийска школа. След 5-годишно обучение се връща в България и постъпва на работа в Артилерийския арсенал в Русе. Така младият инженер става първия българин с техническо образование на служба във флота. Получава званието капитан I ранг. През 1885 г. Божков преминава на служба в Дунавската флотилия. Назначен е и за директор на Машинната школа в Русе, което го прави първия българин ръководил Морско училище. Като преподавател по физика, механика и геометрия Константин Божков допринася много за обучението на кадетите.
Амалия
През 1890 г. Арсенала в Русе се нагърбва с нещо непостигано до момента - да бъде постоен първият български параход. Ръководството по построяването на първия параход е дадено на капитан Божков. 9 години по-рано в Русе е построен плавателен съд, който обаче не е самоходен - това е железният шлеп "Бот № 1". Денят, в който е спуснат на вода - 4 ноември и до днес се чества като професионален празник на русенските корабостроители. Божков обаче има възможността да конструира първият български самоходен кораб. При чертежите си той използва за еталон подарения от Русия катер "Борис". Параходът е изработен от дърво и става готов на следващата година. Когато след помпозно тържество е спуснат от степела и за първи път разцепва вълните на Дунава катерът получава името "Амалия".
Амплоа
След този си успех Божков се впуска в усилена работа в първото българско научно-техническо дружество - Българското техническо общество към Дунавската флотилия. За известно време сменя амплоато си и участва в редакторския колектив на списание "Славянин". Капитан I ранг Константин Божков е първият българин, който става член на руското Императорско техническо дружество. Оттегля се от активна работа през 1906 г. Константин Божков завършва земния си път на 29 януари 1942 г. в София.
Образование
Хората в Габрово обаче са твърдо против Константин Божков да бъде наречен първият български корабостроител, защото именно там, в полите на Стара планина, на 11 декември 1873 г. проплаква Иван Родев. Той завършва с отличие Априловската гимназия и през 1893 г. постъпва във физико-математическия факултет на Висшето училище в София. След завършването на първи курс Родев получава стипендия да продължи образованието си в чужбина. Заминава за Триест, където постъпва в Морската академия, специалност "Морска техника". Завършва през 1896 г., след което прекарва три години в корабосторителницата "Ричардсън" в Нюкасъл.
Калиакрия
През 1896 г. българското Военно министерство му възлага да изработи чертеж на катер с парна машина, който става първият изработен от българин. Строежът започва през 1896 г. и се ръководи пряко от инж. Константин Божков. Скелетът на катера е изработен от ясенови дървета от Лонгоза, а обшивката е от борови дъски и медни листове. Единствено гребният вал е закупен от заводите "Круп", а всички останали детайли са изработени в Русе. През 1898 г. корабът е завършен и на 2 септември отплава от Русе с курс към Черно море. На 28 октомври катерът е осветен във Варна и получава името "Калиакрия".
Инженер
Веднага след пускането на вода на "Калиакрия" Родев заминава за Бордо, за да наблюдава строителството на поръчания от България учебен крайцер "Надежда". Паралелно с това получава специално разрешение от директора на Политехническия институт към Министерството на военния флот на Франция и постъпва във Военноморското училище. Завършва го през 1902 г. и се завръща в България като първия български дипломиран инженер корабостроител. Специално заради Родев във Военното министерство е въведена длъжност "Инженер корабостроител на военния флот". Родев я заема до 1906 г. и отново от 1910 г. до 1912 г., когато във Варна е обособена Пристанищна работилница и за неин пръв ръководител е назначен инж. Родев. Той заема тази длъжност до пенсионирането си през 1925 г. Междувременно разработва проекта за "Галата" - първия железен кораб в България.
Нептун
От 1903-та до 1907 г. инж. Родев преподава в Морското училище, където чете лекции по "Чертане", Трюмна механизация" и дори "Френски език". Превежда и няколко учебника. През 1930 г. Родев става автор на българския Закон за търговското корабоплаване. През 1934 г. е избран за председател на новоучредената корабостроителна кооперация "Нептун". Първият кораб, построен от нея, е по негов проект. Инженер Иван Родев обаче не вижда реализиран този проект и умира на 6 октомври същата година. Когато корабът слиза от степела той получава името на своя славен баща.
Инж. капитан I ранг Константин Божков е първият българин инженер във флота, ръководител на Морско училище, конструктор на параход (по чужд образец) и член на руското Императорско техническо дружество.
Инж. Иван Родев е първият българин дипломиран инженер корабостроител, изготвил чертеж на параход, ръководител на Варненската корабостроителница, разработил проект за железен кораб.
"Амалия" срещу „Калиакрия"

Водоизместване:
17 т. - 60 т.
Размери:
дължина - 14,7 м - 23.25 м
ширина - 3,4 м - 3 м
газене - 1,2 м - 1.65м
Енергетична установка:
парна машина - 12 к. с. - 136 к.с.
Скорост - 6-8 възела - 7-10 възела
Екипаж - 6 човека - 9 човека
Въоръжение - няма - 2 скорострелни оръдия

Текст: Владимир Клисуров
Публикувано: 8 декември 2008г., Deltanews.bg