История за лека нощ

17 февруари 2011 г.

Всяка трета кражба на кола - инсценирана


Между 35 и 40% от кражбите на автомобили са инсценирани. Само за една година опитите за измама са се увеличили с 5-10%, заяви за в. НОВИНИТЕ ДНЕС изпълнителният директор на застрахователна компания „БулИнс” Стоян Проданов.
По думите му самите кражби намаляват, за сметка на измамите.
Увеличението на шашмите е факт, потвърждава и изпълнителният директор на „Булстрад” Румен Янчев. По думите му ключовата дума е „кеш” – желанието на много хора да получат голяма сума пари на ръка, която дори не се облага с данъци. Затова някои престъпват закона, а измамите се доказват трудно въпреки че обикновено се проверяват и от Финансовото разузнаване, тъй като обикновено изплатените суми са над 30 000 лева.
„Напоследък масово се правят измами с коли на лизинг”, са на блюденията на председателят на Надзорния съвет на „Евроинс” Асен Христов. „Цялата беда в нашия бранш идва от нароилите се рент а кар фирми, които ползват лизингови автомобили”, допълва Иван Маринов, председател на Национална асоциация на фирмите за коли под наем. По думите му в момента почти няма реални кражби, но се увеличава удрянето на лизингови автомобили, в много случаи именно инсценирано. Причината са, че много от заради проблемите в бранша много от фирмите не могат да покриват вноските. Тенденцията започнала през октомври-ноември.

Схема 1

Хора получили коли на лизинг ги продават на занижени цени на измамници. Колата се изнася в чужбина с фалшива регистрация и пренабити номера. В момента пазарът в Албания, Югославия и страните от бившия СССР е замрял и най-често автомобилите се прекарват към Турция и впоследствие към Арабския свят. След като колата мине границата, собственикът я обявява за открадната и си иска застраховката.

Схема 2

Колата се дава на специализирана група, занимаваща се с блъскането на автомобили, за да се вземе застраховката. Някои работят на твърда миза – 10-15% от изплатеното „Каско”. В други случаи, когато автомобилът се брои за тотал щета, собственикът му го прехвърля на лица близки до ударилите го, които от своя страна го „разкостват” и продават на части. Има данни, че лица занимаващи се с такава дейност, годишно си докарват към 200 000 евро. При по-луксозните возила предварително се изваждат въздушните възглавници и след удара се монтират отворени при предишни катастрофи. Впоследствие запазените възглавници се продават.

Схема 3

За „Гражданска отговорност” има давност за иска за изпълнение на задължението от 5 години. Има случаи, когато застрахователят е уведомен, но впоследствие полицата не се търси 4-5 години. С лихвите, които се налагат, ако тя е за примерно 200 000 лева накрая се взимат 300 000 лева.

Схема 4


В талоните в КАТ не се отбелязва, ако автомобил нов внос е с десен волан. В тези случаи се поръчват кражби на детайли, които не са маркирани – табло, лост. Смяната на десния с ляв волан излиза около 600 лв, частите около 500 лв. Колите с десен волан обаче излизат с 3-4 хиляди евро по-евтини и така се спестява немалка сума. Другата възможност е автомобилът да бъде застрахован на европейската му стойност и след това да изчезне. В тази връзка едни застрахователи са повишили тарифите на 15% за такива автомобили, а други ги застраховат на реалната покупна стойност – т.е. с около 25% по-ниско от каталожната.
Само за година измамници са взели над 100 млн. лева от застрахователите в България, твърди Юрий Тодоров, председател на Асоциацията за застрахователна сигурност. Разчетите са според международната статистика, която показва, че шашмите са около 10% от събраните премии, които през миналата година в България са над 1 млрд. лева. „У нас разкриваемостта е много ниска. Но и в най-напредналите в това отношение държави, които са САЩ и Великобритания, се установяват по-малко от една от десет измами”, коментира Тодоров. Най-големи по обем и като стойност са в автомобилното застраховане.
До края на годината у нас трябва да заработи Единна електронна система, в която ще влезнат всички застрахователни компании. „Целта й е превантивна и с осъществяването й се цели да може да се оцени риска”, обясниха от Асоциацията за застрахователна сигурност. Вече е започнало попълването на базата-данни. В досието на дадено лице ще се посочва дали на негово име е имало активи, за които са настъпили застрахователни събития – ударени автомобили, повредено или изчезнало карго, кражби в недвижими имоти и т.н.