История за лека нощ

17 февруари 2011 г.

Гл. комисар Живко Живков, директор ГД "Охранителна полиция": Футболните хулигани в РПУ-то по време на мач

- Господин Главен комисар, преди три месеца застанахте начело на Главна дирекция „Охранителна Полиция". Предизвикателство ли е един толкова отговорен пост?
- С новите законови промени Главна дирекция „Охранителна полиция" се състои от 5 дирекции: „Охранителна полиция", „Транспортна полиция", „Жандармерия", „Миграция" и „Български документи за самоличност". Сами разбирате, че когато си отговарял за една дирекция макар и главна, каквато беше „Жандармерия" е предизвикателство да поемеш най-голямото структурно звено - целият униформен състав. Сега с правилника, който излезе преди 3 седмици в охранителната, пътната и контролната дейност имаме ръководни, но методически указания. Дирекциите „Транспортна полиция" и „Жандармерия" имат и свое йерархическо управление. Сега с излизането на правилника, вече няма припокриване на функции. Прави впечатление, че в Дирекция „Жандармерия" влиза и Специализирания отряд за борба с тероризма. Това е показателно за важността на борбата срещу тероризма, в която всъщност трябва да участва цялото общество.
- Налице ли са данни за вътрешна или привнесена терористична опасност за България?
- Това е въпрос, който притеснява всички страни и нито една няма имунитет. Затова се вземат специални мерки за сигурност. Към момента няма конкретни сигнали за опасност надвиснала над България. Въпреки това, когато примерно в Турция бъде нападнат полицейски участък или казарма, говоря за представителите на ПКК, веднага се повишава бдителността и се засилват мерките за сигурност. Подобно е положението и в момента, тъй като се провеждат приеми по случай избирането на новия президент на Съединените щати.
- А резонен ли е въпросът, който почти не сме си задавали в България - има ли заплаха от екотероризъм? Още повече, че определени среди се противопоставят на строежите на тръбопровода Бургас-Александруполис и АЕЦ „Белене".
- Ако бъдат определяени като стратегически обекти или такива от критична инфраструктура, съвсем нормално е да бъдат заделени техника и хора. Екологичната катастрофа е много по-тежка от един локален взрив и ще направим всичко необходимо, за да не допуснем подобно нещо. Така както в момента се отделят сили за АЕЦ „Козлудуй" или за големите комбинати като „Лукойл". Жандармерията периодично провежда учения с превантивна цел. Спомняме си „Тъмна сянка", която се проведе през 2006 г. Тогава имаше и терористи, и заложници, и спукан тръбопровод.
- А голямата разнородност на дирекциите в Главна дирекция „Охранителна полиция" не затруднява ли работата Ви? Не милите ли, че „Миграция" и „Български документи за самоличност" (БДС) не се явяват отчасти като кръпки?
- Тази специфика се налага от новите условия. БДС досега беше отдел, а сега на структурата се дават по-големи възможности като дирекция. Това се прави заради предстоящата смяна на документите с такива, в които фигурират биометрични данни. Дирекция „Миграция", макар и с по-специфична дейност също е от голяма важност, тъй като се увеличават изискванията на ЕС за статута на чужденците пребиваващи на територията на Република България. Като цяло разнородността на дирекциите е интересна и наистина е голямо предизвикателство, с което се наех. Ето например „Транспортна полиция" освен охранителни има и разследващи функции върху всичко онова, което става по ж.п. пътищата, във влаковете, на гарите.
- Като стана дума за „Транспортна полиция" как ще се опитате да разрешите проблема с хвърлянето на камъни по влаковете?
- Това е един от болните проблеми и се търсят начини за разрешаването му. Вариантите за противодействие е или присъствие на живата сила в инфарктните точки или да се насити с камери за видеонаблюдение.
- Вариантът с камерите изглежда по-лесен за реализация. Ще се осъществи ли в обозримо бъдеще?
- Идеята е БДЖ, „Железопътна инфраструктура", и от наша страна „Транспортна полиция" да предложим на Министерство на транспорта допълнително отпуснатите средства от бюджета за тази година да бъдат отпуснати за камери. Да се направят работни групи и да се каже примерно в района на Мездра има нужда от 3 камери в критичните точки, в Горна Оряховица - 5, в Русе 2.
- Значи ли това, че реализацията ще започне до края на годината?
- Министерство на транспорта трябва да посочи конкретен срок. Ние повече съдействаме, отколкото да се грижим за оборудването.
- След като поехте ръководството на ГД „Охранителна полиция" направихте ли проверки за нарушения? Има ли такива?
- Трябва да кажа, че все още сме в процес на изграждане. Всяка една от предишните структури е имала някаква самостоятелност в Национална служба „Полиция" или Генерална дирекция „Полиция". Сега разпределението е между „Криминална полиция", „Досъдебно производство" и „Охранителна полиция". До момента не е правен анализ, колко са нарушенията при досъдебните, колко са в криминална полиция и колко са при нас. Ако е имало нарушения съответните началници са взели мерки. Но трябва да отбележа, че откакто съм постъпил не съм наказвал никого. Това показва, че хората имат необходимия капацитет и доза мотивация за работа. Промените обаче неминуемо дават отражение. Ще дам пример, че колегите от жандармерията гледат с друго око на нещата, защото бяха понижени в дирекция. Но за сметка на това те са натоварени с допълнителни ангажименти. В перспектива това ще се задълбочава, когато започне строителството и на АЕЦ „Белене" и на тръбопровода Бургас-александуполис, за които вече стана дума. Ще бъде необходим повече човешки ресурс и повече техника.
- Казахте „доза мотивация". Звучи като близо до санитарния минимум. Заплащането ли е основния демотиватор?
- Направо ще кажа, че системата на министерството се напуска от служителите със средно образование. Причината е именно финансовото възнаграждение. Ежедневно през мен минават по 1-2 заявления: „Моля да бъда освободен по собствено желание". Намаляват хората, които реално решават задачите, а това са именно униформените служители. Питал съм и казват „сменям работата, защото ще взимам 1,5 по-висока заплата".
- Ако направим елементарни сметки, означава ли това, че редовият полицай иска да взима поне 1000 лева?
- Без да се обвързваме с конкретна сума, ако се увеличи двойно заплащането считам, че ще започнат да се явяват повече кандидати и няма да има толкова вакантни места. Но сумата 1000 лева е таванът, който взима в момента служител от редовия състав. Затова откакто съм директор на „Охранителна полиция" давам следните указания : Може и само един час повече да е, но пускайте задължително заповед за извънреден труд, тъй като взимате от почивката на колегата. А това поражда и въпроса дали за следващото дежурство ще се е възстановил .
- Да поговорим и за футболното хулиганство. Сякаш решение няма, което пролича и на последното дерби между „Левски" и ЦСКА.
- Темата е интересна. Футболът в България е в криза. И когато любимите отбори излязат на терена и когато, както запалянковците казват „започват да мъчат топката", нормално е да ескалира вътрешно напрежение - и между членовете на агитката, и между двете агитки. За съжаление малко от нашите стадиони са оборудвани с видеонаблюдение. Така тези, които са задържани и им е наложена забрана за посещаване на футболни мачове, пак могат да се окажат на стадиона ако органите на реда не ги разпознаят.
- Проверка на личните карти при влизане на стадиона вариант ли е?
- Не. Но ето, когато играха ЦСКА и „Ливърпул" буферната зона се охраняваше от жандармерията. И един от англичаните беше пил повече кока-кола ли, бира ли и се опита да буйства. Когато се намесихме, с помощта на техен стюард, той помоли да не го извеждат от стадиона, защото независимо, че е на мач в България, той ще получи забрана за посещаване на футболни мачове от 3 до 5 години. Самото извеждане от стадиона означава административна мярка. И те споделяха, че където и да играе „Ливърпул", дали в България или на Острова, по време на мача лицето с подобна мярка отива в съответното районно управление и се подписва. Да се подходи така и у нас. Е, ако мача е на „Георги Аспарухов", на „Васил Левски" или на „Българска армия" и ако живеят в района на Първо или Пето РПУ може на полувремето да притичат и да се върнат на мача. Но когато има административна мярка тя трябва да се спазва.
- Не звучи трудно осъществимо!?
- Тук обаче пречат нормативни актове, тъй като някои ще кажат, че се нарушават човешки права. За мен обаче това е начинът за справяне с този проблем.
- Повечето от хулиганите са и пияни. Сега полицаите преценяват на око, дали да спрат някой и понякога това поражда спорове. Мислил ли сте такива конфликти да бъдат разрешавани с помощта на дрегери?
- Като идея е хубаво, но техниката е малко и едва стига за контролиране на шофьорите. За техническото оборудване парите никога не стигат.
- Изтрезвителите също влизат във вашите компетенции. Какво е положението с тях. Събират ли се таксите за престой?
- В страната има изтрезвители в София, Пловдив, Варна, Перник Русе, Стара Загора и Бургас. Всичко това е направено преди демокрацията и местата са занемарени. Но българинът май е доживял до по-високо ниво и се пробва по някакъв начин да стигне до вкъщи, а не до изтрезвителя. Ако не успее, попадналият в тях колкото е имал е дал да се почерпят и така събираемостта на средствата е много ниска.
- Контролирате и частната охранителна дейност. Има ли сигнали за извършване на незаконна дейност от такива фирми?
- Има, но това бих го нарекъл ежедневие. Нито се увеличават, нито намаляват. Ако има нарушения, те се санкционират и им се отнемат разрешителните за оръжие. Ежедневно през мен минават две купчини с документи от КОС - едната за получаване на разрешително, другата за отнемане.
- Като се има предвид, че целият униформен състав е на ваше подчинение, как ще коментирате забавянето на новите полицейски униформи?
- Полицаят трябва да е облечен, оборудван и обезопасен и така му е много по-лесно да изпълняват задълженията си. Той трябва да има приятен външен вид, а когато качеството на плата не е добро или дрехите са по-стари обществото го приема трудно. Все едно полицаят е бил в нощно заведение и оттам е тръгнал да изпълнява служебните си задължения. Както знаем, сега предстои да стартира конкурс за изработване на полицейски униформи, след като старата наредба бе отменена. Надяваме се, че това ще стане много скоро, тъй като с последните промени вече има нова Дирекция „Доставки". Причината за отмяната на старата наредба бе, че качеството било най-хубавото, но имало само една фирма в България, която може да произвежда такова нещо - тоест обезсмисля се Закона за обществените поръчки. Някъде тук искам да използвам възможността да поздравя всички служители със скорошния празник на полицията. Да им пожелая да са живи и здрави. И на следващия Архангел Михаил дано са решени по-голяма част от проблемите и да гледаме по-оптимистично. Но да сме живи и здрави, защото всичко зависи от това.
Главен комисар Живко Живков е роден през 1960 г. в София. Завършва Висшето военно училище "Васил Левски" и Военната академия "Г. С. Раковски". Заема последователно длъжностите командир на взвод и рота в различни поделения на Министерството на вътрешните работи, командир на подразделение в Национална служба "Жандармерия", главен инспектор в сектор „Подготовка" в жандармерийското съединение в София, експерт в Академията на МВР.
С указ на президента и заповед на министъра на вътрешните работи от 24 юли 2000 г. е назначен за директор на Национална служба „Жандармерия". От май 2006 г. е директор на Главна дирекция „Жандармерия" при Национална служба "Полиция". На 11 август вътрешният министър Михаил Миков го назначи за директор на Главна дирекция „Охранителна полиция".

Автор: Владимир Клисуров
Снимка: Калоян Сомлев
Публикувано: 1 декември 2008г., Deltanews.bg