История за лека нощ

17 февруари 2011 г.

Само три куци Ту возят властта в ЕС


Само три Ту-154М останаха да возят властта в Европа, след катастрофата в Русия. До момента две съветски машини возеха държавния глава на Полша, и една у нас и в Словакия.
Българският Ту-154М (LZ-BTZ) е доставен преди 22 години. В края на миналата година в Русия самолетът премина през процедура по удължаване на техническия ресурс и той можеше да лети до август 2010 г. През февруари от Министерство на транспорта обявиха, че ще продадат самолета през лятото на търг, като началната цена ще бъде около $2,5 млн.
Нашият самолет обаче временно няма да лети, докато не станат ясни причините за катастрофата в Смоленска област, съобщи директорът на правителствения „Авиоотряд 28” Пенчо Пенчев. НОВИНИТЕ ДНЕС потърси най-добрите наши специалисти по авиобезопасност. Те се обединиха около мнението, че причините за трагедията в Русия са по-скоро поредица от човешки грешки, а не техническа неизправност.
Дългогодишният главен пилот на правителствения „Авиоотряд 28” Цвятко Луканов, който бе и Директор „Безопасност на полетите" и генерален директор на „Авиоотряд 28”, смята, че причина за катастрофата е комплекс от грешки и те не са на един човек.
Експертът Лилчо Лилов, доскорошен шеф на дирекция "Авиационна безопасност" в Главна въздухоплавателна администрация, заяви, че „всичко навежда на мисълта за човешки грешки”.
”Искали са да кацнат на всяка цена. Подобни официални посещения се подготвят с месеци, понякога с години. Екипажът е поставен под огромно напрежение в такива случаи”, допълва инспекторът по безопасност на полетите. Той е категоричен, че и българските самолети на властта са технически абсолютно безопасни.
”Преди 3 месеца докарах нашия Ту-154М от ремонта в Русия и мога да кажа, че е в много добро състояние. Преди това пътувахме из Азия и до Австралия (при което самолетът е над 46 часа във въздуха) и всичко беше ОК”, разказа Лилов.
В добро състояние са и правителствените „Еърбъс” и „Фалкон”. Президентът Георги Първанов обаче предпочитал да лети с Ту-154М, въпреки че харчи повече от по-съвременните си събратя, научи НОВИНИТЕ ДНЕС. Причината била, че съветската машина има специален салон за главния пътник и друг за шефа на кабинета, докато „Еърбъс”-а е със седалки бизнес класа.

Капитан Цвятко Луканов:
Машините боледуват като хората


- Капитан Луканов, вие имате 34 годишен стаж във въздуха и сте командир на полета, при който нашия Ту-154М, с президента Първанов се наложи да кацне аварийно на Азорските острови. Какво се случи там?

- При разследването се оказа, че няма налягане на газа в един от цилиндрите на колесника.
- Имало ли е други инциденти със самолета?
- Сериозни не, само дребни проблеми. Все пак това е машина, а дори и човек боледува понякога.
- Кръстен ли е Ту-154М?
- У нас нямаме такава практика, иначе в чужбина това е традиция.
- Във връзка с трагедията в Смоленска област искам да Ви питам – възможно ли е високопоставените лица да са наредили на екипажа да кацне на всяка цена?
- За мен това е безумие. След като вратите се отворят и докато се затворят, капитанът на полета е пълновластен господар. В моята практика на мен никой не мие давал някакви подобни нареждания. Все пак ако се е случило подобно нещо, това никога няма да се разбере, дори и от черната кутия.
Според Лилчо Лилов, инспектор по авиобезопасност, полският самолет, катастрофирал в Русия, е можел да кацне в Москва или в Минск. Със сигурност са имали гориво, дори да се върнат, тъй като Ту-154М може да измине до 7 часа, а полетът е бил не по-дълъг от час и половина. Освен това в практиката няма случаи, самолет да направи 4 захода за кацане. Прави се един, максимум 2. Четвъртото захождане е създало у екипажа допълнително напрежение. И състоянието на летището по някакъв начин е повлияло. Това е военно летище, което за разлика от гражданските не е сериозно обезопасено и оборудвано според последната дума на авиационната технология, за кацане при мъгла. Засега това са само разсъждения, но във всички случаи те ще бъдат много близки до това, което ще покаже разследването.