- В последния доклад на Еврокомисията за България имаше упреци и препоръки, имаше и похвали, че правителството демонстрира воля за реформи. Кое преобладава?
- Ще кажа само, че докладът съдържа честна оценка. Има анализ на свършеното и относително ясна основа за бъдеща работа. Искам обаче да обясня, че установеният механизъм съдържа на първо място идея за сътрудничество и на следващо място – за оценка. Това остава скрито за хората, но става дума за перманентни разговори и действия с ЕК. Това не е сочене с пръст един към друг, а е полезен механизъм за усъвършенстване на законите и практиките. От българска страна се ангажира енергия на много институции: министерства, правителство, парламент, администрации, Висш съдебен съвет, магистратура ... Така че важно е най-напред всичко да се координира добре на национално ниво, а след това идва сътрудничеството с ЕК. И в двете насоки има какво да се желае.
- Според опозицията това е най-негативния доклад за България, за разлика от предишните, които имали окуражаващ характер. Заради предстоящите избори ли се изразява това мнение?
- Всичко от тук насетне – до 23-ти октомври – ще се подчини на предизборни интереси. Това е доминиращата причина основните реформи в МВР и сектора за сигурност да са направени през първата година и половина от мандата. Каквото бе заложено в предизборната програма на ГЕРБ в тази област – бе изпълнено на 90 % в началото на 2011 г.; остава само да се напасват детайли. Но да се твърди, че това е най-негативният доклад, е несериозно.
- От Еврокомисията изразиха резерви по отношение на факта, че МВР приема дарения от частни фирми. Премиерът обяви, че тази практика ще спре и парите ще се компенсират от бюджета. Означава ли това, че в частта му за МВР той ще трябва да бъде увеличен?
- Даренията за МВР са перманентна практика през последните 20 години. Голяма част са от общини, но има и от търговци. Едва ли някой ще възрази, ако съответна община отпуска допълнителен разход за гориво с цел по-наситени обходи на патрулни коли. Но е вярно, че даренията за МВР съдържат тежки морални дефицити, защото трудно е да се повярва, че при нарушение дарителят ще бъде обект на съвършено безпристрастна проверка от дарения. Освен това е трудно изпълнимо министърът да може да контролира всички дарителски сделки във ведомството. Но трябва да се знае, че местните полицейски звена разчитат на даренията чрез дълготрайни отработени механизми, така че преустановяването им следва да се обвърже с по-добро бюджетно финансиране.
- Възможно е наблюдението над страната ни да бъде прекратено догодина, ако изпълним предписанията на Еврокомисията. Кои са основните проблеми в МВР, които трябва спешно да бъдат разрешени, за да се случи това?
- За мен най-важна е положителната оценка за реформата на Криминална полиция. Ще припомня, че я извършихме на два етапа. Най-напред през май 2010 г. дадохме възможност на всички полицаи да събират част от доказателствата по НПК. А в началото на т. г. обединихме главните дирекции Досъдебно производство и Криминална полиция. Паралелно с това въведохме нов модел на полицейската статистика, като я приближихме към критериите за отчитане на разкриваемост на прокуратурата. Картината в момента е следната: 2 000 дознатели разследват престъпления, още 4000 полицаи за една година са участвали в събиране на доказателства, предстои да обучим още около 2-3000 полицаи да вършат това. Това е най-важното: полицията да се научи да събира доказателства по НПК. Усилия и средства няма да пожалим.
- Главният прокурор поиска както преди военни прокурори да разследват полицаи. Подкрепяте ли това становище?
- Не съм съгласен с подобна идея. Аз съм принципен противник на военното правосъдие и смятам, че е време то да се закрие. Проблемът с полицейското насилие не е за подценяване и изисква комплексно решение: промяна на закони заради осъдителни решения в Страсбург, обучение и стриктен контрол. А малък детайл е кой ще ръководи разследването срещу полицаи – по-добре е това да правят специализирани цивилни прокурори. А разследването да се върши от следователи (както е записано в закона), а не от дознатели от МВР.
- Според Вас МВР добре ли си взаимодейства с прокуратурата? Какво не достига?
- За последната година разработихме важни документи съвместно с прокуратурата: действа нова Инструкция за предварителните проверки; МВР има достъп до информационните масиви на прокуратурата (което даде възможност да ускорим делата срещу лица с няколко производства); подчинихме полицейската статистика на критериите на прокурора. Сега ще акцентираме на добрия подбор на дознатели и оперативни работници към новата Спец-прокуратура, след което ще организираме подходящо обучение за работа срещу организирани престъпни групи в страната и в чужбина.
- Имате защитена дисертация „Предмет и тежест на доказване в наказателното производство". Защо е толкова „тежко” много от арестуваните, сочени за знакови престъпни фигури да бъдат осъдени и те се отървават леко?
- Ще отговоря като бивш следовател. Който се е докосвал до тежкия труд на следователи и дознатели знае, че няма по-интересно изкуство от доказването на престъпление. Какво е доказването? – пресъздаване на един отрязък от действителността, случил се в миналото, пред съда. При това познавателните средства са ограничени от НПК: разпит, оглед, претърсване, изземване, следствен експеримент, разпознаване, експертиза и СРС. Повтарям: събирането на доказателства е най-важно от всичко! Затова този приоритет подчини цялата ни законодателна инициатива до сега. И още нещо: едва ли има държава, в която оправдателните присъди да са под 5 %, както е у нас. Ако всички наказателни дела завършват с осъждане – значи има сериозен правосъден проблем. И още нещо - наличието на воля е много важно, особена за такава структура като МВР. Министър Цветанов е човекът, който “пречупи” тенденциите в МВР, като стимулира професионалистите да работя без чадъри. В момента текат няколко знакови съдебни дела и вярвам, че ще възвърнат вярата на хората в правосъдието. А обвиняемите не подбират средства за защита.
Автор: Владимир Клисуров
Публикуван: 25 юли 2011 г., в-к Република
0 коментара:
Публикуване на коментар